Sally Viganò
DISTILLATO

Distillation is a physical process of separating the elements of a fermented product, which allows us to disperse the useless or unpleasant parts and to preserve only the best aroma and essential structure.
The sculpture, made in Murano during a period of artistic residency, is inspired by the organic forms of the human body and its internal processes.
Thanks to the transparency and consistency of the glass, it becomes a “purified” object, as if modeled to take on new connotations, transformed into something else starting from its basic components.
The distillate is what remains of a subject, the derivative of its fragility and its loss of balance. It is the result of a squeezing, a stronger and more concentrated product, obtained from the synthesis of layers and passages that have dispersed the unique identity in favor of the emergence of a deep and precious structure.
Murano's glass
La distillazione è un processo fisico di separazione degli elementi di un fermentato, che permette di disperdere le parti inutili o sgradevoli e di conservarne soltanto l’aroma migliore e la struttura essenziale.
La scultura, realizzata a Murano durante un periodo di residenza artistica, si ispira alle forme organiche del corpo umano e ai suoi processi interni.
Grazie alla trasparenza e alla consistenza del vetro, diventa un oggetto “purificato”, come modellato fino ad assumere nuovi connotati, trasformato in altro partendo proprio dalle sue componenti di base.
Il distillato è ciò che rimane di un soggetto, il derivato della sua fragilità e della sua perdita di equilibrio. È il risultato di una spremitura, un prodotto più forte e concentrato, ottenuto dalla sintesi di stratificazioni e passaggi che hanno disperso l’identità unica a favore dell’emersione di una struttura profonda e preziosa.
Vetro di Murano